Produk Asmak

Thursday, May 19, 2016

Aiskrim Kegemaran Rakyat Malaysia


Ais krim (berasal dari krim ais atau ais krim sebelum ini) ialah makanan sejuk beku yang manis biasanya dimakan sebagai snek atau pencuci mulut. Ia biasanya dibuat daripada produk tenusu, seperti susu dan krim, dan sering digabungkan dengan buah-buahan atau bahan-bahan lain dan perisa. Ia biasanya manis dengan sukrosa, sirap jagung, tebu, gula bit, atau pemanis lain. Biasanya, perisa dan pewarna ditambah sebagai tambahan kepada penstabil. Campuran dikacau untuk menggabungkan ruang udara dan disejukkan di bawah titik beku air untuk mengelakkan kristal ais daripada terbentuk. Hasilnya adalah licin, buih yang separa pepejal pada suhu yang sangat rendah. Ia menjadi lebih mudah dibentuk selaras dengan peningkatan suhu.

Maksud ungkapan ais krim berbeza dari satu negara ke negara lain. Ungkapan seperti kastard beku, yogurt beku,  sorbet,  gelato dan lain-lain yang digunakan untuk membezakan jenis dan gaya yang berbeza.  Di sesetengah negara, seperti Amerika Syarikat, frasa ais krim hanya terpakai kepada variati tertentu, dan kebanyakan kerajaan mengawal selia kandungan komersial bahan aiskrim mengikut kuantiti relatif bahan-bahan utama, terutamanya jumlah krim. Produk yang tidak memenuhi kriteria untuk dipanggil ais krim dilabel tenusu pencuci mulut beku dan bukannya. Di negara-negara lain, seperti Itali dan Argentina, satu perkataan digunakan untuk semua varian. Analog dilakukan dengan alternatif tenusu, seperti kambing atau susu domba, atau pengganti susu (contohnya, susu soya atau tauhu), boleh didapati bagi mereka yang tidak toleran laktosa, alah kepada protein susu, atau vegan.

Ais krim boleh disajikan dalam hidangan untuk makan dengan sudu atau kon. Ais krim boleh dihidangkan dengan pencuci mulut yang lain, seperti pai epal. Ais krim digunakan untuk menyediakan pencuci mulut yang lain, termasuk terapung ais krim, sundae, susu kocak dan barangan walaupun dibakar, seperti Baked Alaska.

No comments:

Post a Comment